Herneproteiini

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Herneet

Esittely

Herneproteiini on ympäristöystävällinen valinta niin seka- kuin kasvissyöjällekin. Se on valmistettu keltaisista pavuista. Herneproteiinijauhe on kätevä proteiinilisä ruokavalioon, jota on helppo lisätä smoothieen, puuroon tai veden sekaan. Herneproteiini sopii melkein mihin vain ruokavalioon, sillä se on luonnollisesti vegaaninen sekä sisältää vähän allergisoivia ainesosia. Sen proteiinipitoisuus on suuri ja proteiinin laatu on korkea. Se sisältää myös paljon rautaa. 

Proteiini

Proteiinit eli valkuaisaineet ovat kudoksien, hormonien ja entsyymien rakennusaineita sekä energiatasojen ylläpitäjiä. Ne ovat tärkeä osa elimistön immuunipuolustusta sekä ravintoaineiden ja kaasujen kuljettamista veressä. Ihmisen ruokavaliosta noin 10-20% tulisi koostua proteiinista. Proteiinin tarve riippuu siitä, kuinka paljon energiaa ihminen kuluttaa ja kuinka paljon hän urheilee. Kovatehoisesti tai painoharjoittelua treenaava henkilö tarvitsee proteiinia erityisen paljon.

Herneproteiini

Proteiinipitoisuus

Herneproteiinijauhe on valmistettu erottelemalla proteiini keltaisista herneistä, josta muodostetaan jauhetta. Jauheiden proteiinipitoisuus vaihtelee valmistajan mukaan. Esimerkiksi Star Nutritionin Pea Protein Isolate -jauhe sisältää 20 grammaa proteiinia 25 grammaa jauhetta kohden, mikä on keskivertoinen määrä proteiinia kyseisissä jauheissa. Herneproteiinin laatu on korkea, ja se on yksi helpoiten elimistöön sulavista kasviproteiineista.

Terveyshyödyt

Herneproteiinissa on myös korkea rautapitoisuus. Rauta on elimistölle välttämätöntä ja sillä on rooli useissa eri kehon toiminnoissa, kuten yleisessä jaksamisessa. Etenkin kasvipainotteisessa ruokavaliossa raudan riittävään saamiseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Herneproteiini sisältää myös paljon aminohappoja, josta proteiinit koostuvat. 

Herneproteiinijauhe on luonnollisesti vegaaninen ja gluteiiniton. Se ei sisällä yleisimpiä allergeeneja, kuten pähkinää, kananmunaa, kalaa, maitoa eikä soijaa. Herneproteiinijauhe siis sopii melkein mihin vain ruokavalioon. 

Herneproteiinijauhe, kuten muutkin proteiinit, auttaa lihasten kasvatuksessa, kun sitä nautitaan harjoittelemisen yhteydessä. Proteiini vaikuttaa positiivisesti myös lihasmassan kestävyyteen. Herneproteiini myös täyttää vatsaa, sillä se sisältää kuituja. Eläinperäisen proteiinin vaihtaminen kasviproteiiniin vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä. 

Käyttö

Herneproteiinijauhetta myydään eri makuisina, kuten mansikka, suklaa, vanilja ja tietenkin maustamaton. Sitä voi nauttia veden tai (kasvi)maidon kanssa sellaisenaan esimerkiksi heti urheilusuorituksen jälkeen. Se toimii myös proteiinilisänä smoothiessa, puurossa tai jogurtissa. Herneproteiinijauhetta voi käyttää myös leipomisessa esimerkiksi pannukakuissa tai muffinsseissa. Herneproteiinijauheen lisäksi monet kasvipohjaiset ruokavalmisteet sisältävät herneproteiinia. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi kasvispihvit sekä jotkin kasvipohjaiset maidot.

Haitat

Herneproteiinilla on myös haittapuolia. Se ei sisällä kaikkia tarvittavia aminohappoja, toisin kuin monet eläinperäiset proteiinit. Jos yrität välttää ylimääräisiä hiilihydraatteja, herneproteiini ei välttämättä ole oikea vaihtoehto, sillä se sisältää niitä yllättävän paljon. Herneproteiini sisältää myös hieman enemmän rasvaa sekä kaloreita kuin heraproteiini.

Vinkkejä riittävään proteiinin saantiin

Riittävä proteiinin saaminen voi olla haastavaa erityisesti kasvipainotteisesti syövälle henkilölle. Kun jokaisella aterialla muistaa syödä proteiinia, ei sen riittävän saannin tulisi olla ongelma. Aamu- väli- tai iltapalalla puuron tai smoothien sekaan on helppo lisätä proteiinijauhetta. Myös erilaiset terveelliset leivonnaiset, kuten muffinssit, pannukakut tai browniet, ovat hyvä proteiinipitoinen välipala, kun sekaan lisää proteiinijauhetta. Lämpimien aterioiden valmistamiseen löytyy kauppojen hyllyiltä paljon erilaisia kasviproteiininlähteitä, kuten härkistä, nyhtökauraa sekä perinteisiä papuja ja muita palkokasveja.

Lopuksi

Herneproteiini on loistava valinta proteiininlähteeksi, sillä sen ravintoarvot ovat hyvät. Se sopii moneen erilaiseen ruokavalioon. Jauhe on helppo- sekä monikäyttöistä. Herneproteiinin valmistajia on paljon, joten sitä on helposti saatavilla myös useimmista pienemmistäkin ruokakaupoista. 

Sirja

Sirja

Kirjoittaessa kehität sekä taitojasi, että tietojasi sekä mielikuvitustasi. Olen aina kirjoittanut, ja se on auttanut minua tutustumaan uusiin puoliin itsessäni sekä lisännyt itsevarmuutta. Tänä päivänä blogien avulla kaikki kirjoitukset ja artikkelit ovat kaikkien saatavilla, jotka haluavat tutustua ja oppia uusia asioita. Haluan herättää keskustelua sekä vaihtaa erilaisia näkemyksiä aiheesta kanssanne, tervetuloa tutustumaan blogiini.

Leave a Replay

Blenderi.fi

Sivuston tarkoitus on vertailla markkinoilla olevia tehosekoittimia ja muita kodin sähkölaitteita. Toivottavasti vertailumme ja taustatyömme auttaa sinua valitsemaan itsellesi sopivimman laitteen ja olet sen käyttöön tyytyväinen.

Viimeisimmät Artikkelit

Tilaa Blenderi.fin uutiskirje