Soijaproteiini ravintolisänä – Hyvät ja huonot puolet

Soijaproteiini
Meidän suosituimmat tuotteet

Soijaproteiini on kasvipohjainen proteiini, joka valmistetaan soijapavuista. Se on kasvipohjaisista proteiineista ravintoarvoiltaan lähimpänä eläinperäisiä proteiineja. 

Soijaproteiinivalmisteita löytyy nykyään kaikkien kauppojen hyllyiltä erilaisissa muodoissa: proteiinijauheet, jogurtit, maidot, tofu, kasvispihvit, jne. Niiden suosio on kasvanut viime vuosina kasvisruokatrendien suosion myötä.

Proteiini

Proteiinit eli valkuaisaineet muodostuvat aminohaposta, jotka ovat ihmiselle välttämättömiä. Niillä on lukuisia tehtäviä kehossa, kuten kudoksien muodostaminen, ravintoaineiden kuljetus sekä hormonien ja entsyymien rakennusaineina oleminen. Energiansaannista noin 10-20% suositellaan olevan proteiinia. 

Suomalaiset saavat proteiinia yleensä tarpeeksi, mutta kasvipainotteisessa ruokavaliossa proteiinin riittävään saamiseen tulee kiinnittää huomiota. Liian vähäinen proteiinin saanti voi aiheuttaa lihasten heikkenemistä sekä kehon kyvyttömyydensäilyttää lämpöä ja lapsilla kasvun pysähtymisen.

Parhaat Soijaproteiinit Vertailussa

Saatavilla näistä verkkokaupoista:

Star Nutrition Soy Protein Isolate sisältää erittäin laadukasta ja helposti liukenevaa soijaproteiini-isolaattia, joka on kasvipohjaisuutensa vuoksi täysin laktoositon. 

Tämä tuote tarjoaa kaikkia välttämättömiä aminohappoja optimisuhteessa edistäen lihasmassan kasvua sekä lihasten treenistä palautumista. 

Täysin kasviperäinen proteiinin lähde, sopii siksi hyvin myös vegaaneille ja laktoosi-intolerantikoille. Star Nutrition Soy Protein Isolate -proteiinilisään ei ole lisätty sokeria ja sen on myös täysin GMO-vapaa tuote

Tuote sopii niin ammattiurheilijalle, aktiivisesti treenaavalle kuin harrastelijakuntoilijallekin. 

Jauhe voidaan sekoittaa veteen tai vaikka smoothien pohjaksi. 

Saatavilla näistä verkkokaupoista:

Scitec Nutrition Soy Pro on korkealaatuinen proteiinilisä, joka on pakattu soijaproteiini-isolaattiin ja soijaproteiinikonsentraattiin. Soijaproteiini on täydellinen korvike eläinperäisille proteiineille, joten se on ihanteellinen valinta vegaaneille ja laktoosi-intolerantikoille. 

Tuote sopii erinomaisesti lihasmassan rakentamiseen ja treenistä palautumisen nopeuttamiseen. Scitec Nutrition Soy Pro sisältää kaikki yhdeksän välttämätöntä aminohappoa sekä suuren määrän argiinia ja glutamiinia, jotka parantavat ravinteiden kuljetusta auttaen lihasten korjaamisessa. 

Tuote on täysin GMO-vapaa.

Self Omninutrition Isolate Soy Protein on mahatava proteiinilisä kasvipohjaisen proteiinilisän ystäville. Soijaproteiini on sopiva vaihtoehto silloin, kun halutaan kasvipohjainen proteiinilisä, esimerkiksi vegaaneille ja kasvissyöjille sekä laktoosi-intoleranteille. 

Soy Protein on todella vähärasvainen, vähähiilihydraattinen ja laktoositon, sekä täysin kasvispohjainen puhdas soijaproteiini-isolaatti. Tuote sisältää luonnostaan korkean pitoisuuden välttämättömiä aminohappoja, kuten glutamiinia ja arginiinia. Jauhe on makeutettu stevialla.

Proteiini edistää lihasmassan säilymistä ja kasvua sekä luuston pysymistä normaalina. Tuotteessa on hidas ja täyttävä proteiini ja se sulaa elimistössä helposti.

Soijaproteiini on paras markkinoilla oleva kasviproteiini, ja sillä on korkeampi biologinen arvo kuin vaikkapa kaseiinilla. 

Soijaproteiini on täydellinen ateriankorvike ja se sopii myös viimeiseksi ateriaksi ennen nukkumaanmenoa, koska se on erittäin hidasta proteiinia. 

Soijaproteiini sisältää vain soijaproteiini-isolaattia, mikä tarkoittaa, että siitä on poistettu kaikki fytoestrogeenit. Tämän vuoksi tuote on sopiva niin naisille kuin miehillekin

Myprotein Soy Protein Isolate on valmistettu GMO-vapaista soijapavuista, ainoastaan arvokas proteiini on jätetty jäljelle, lähes kaikki rasva ja hiilihydraatit on erotettu. Tuotteen proteiinipitoisuus on yli 90 %. 

Myprotein Soy Protein Isolate sopii erinomaisesti vegaaneille ja laktoosi-intolerantikoille ja se onkin täydellinen aminohappolähde eikä jää toiseksi vertailussa hera- ja maitoproteiinin kanssa. 

Koska soijaproteiini imeytyy melko nopeasti, se on erittäin hyvä lisä myös heraproteiinin kanssa käytettäväksi. Kasvikunnan proteiineista nimenomaan soijaproteiini-isolaatti yltää lähimmäksi eläinperäisiä proteiineja ja sen aminohappoprofiili onkin todella hyvä. 

Myprotein Soy Protein Isolate edistää lihasmassan kasvua ja säilymistä sekä edistää luuston pysymistä normaalina. 

Yleistä

Soijaproteiini valmistetaan soijapavuista. Proteiini valmistetaan soijapaphujauheesta, josta on poistettu papujen kuoret sekä rasva. Näitä kuorittuja sekä rasvattomia soijapapuja jalostetaan kolmeen erilaiseen kaupalliseen tuotteeseen: soijajauhot, isolaatit sekä rikasteet. Soijaproteiini-isolaatteja on käytetty elintarviketeollisuudessa vuodesta 1959 lähtien.

Ravintosisältö

Soijaproteiini sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja ja siinä on kasviproteiineista korkein proteiinipitoisuus, jonka takia soijaproteiini on ravintoainesisällöltään lähimpänä eläinproteiineja. 

Soijaproteiinivalmisteet sisältävät myös paljon D-vitamiinia, joka vaikuttaa luustoon, verensokeriin sekä mielialaan. Eläinproteiinien korvaaminen soijaproteiinilla vähentää kolesterolin sekä tyydyttyneiden rasvojen määrää kehossa, joka voi vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Käyttö

Soijaproteiinia käytetään monissa kasvipohjaisissa tuotteissa, kuten jogurteissa ja maidoissa, sen korkean proteiinipitoisuuden takia. Myös tofu, tempe, useat kasvispihvit, pyörykät, leikkeleetsekä nakit, ovat soijasta valmistettuja. Näiden lisäksi soijapavut, -rouhe sekä – suikaleet ovat 

nimensä mukaisesti soijaproteiinivalmisteita. Soijaproteiinijauhe on suosittu urheilijoiden keskuudessa, sillä niiden proteiinipitoisuus on jopa 84g proteiinia 100g jauhetta kohden. Soijaproteiinijauhetta voi nauttia sellaisenaan veden kanssa tai lisätä smoothieen, puuroon, jogurttiin tai erilaisiin leivonnaisiin.

Soijaproteiinin huonot puolet

Soijaproteiinin huonot puolet​

Soijaproteiinista löytyy myös negatiivinen puoli: soija on yleinen allergeeni. Todella monet yllättävätkin elintarvikkeet, kuten leivät, keksit, makkarat, makeiset sekä maustekastikkeet, sisältävät soijaa, joten allergikon tulee olla tarkka, mitä tuotteita käyttää. 

Etenkin kasvisruokavaliota noudattavalle henkilölle soija-allergia voi aiheuttaa vaikeuksia löytää syötävää kaupan hyllyiltä. 

Soijaproteiini voi myös vähentää testosteronitasoja. Soijaproteiinit on myös usein geenimuunneltuja, mutta todisteita siitä, että geenimuunneltujen soijaproteiinien syömisestä olisi negatiivisia vaikutuksia ei (vielä) ole.

Vinkkejä riittävään proteiinin saantiin

Ihmisten tulisi saada proteiinia noin 1,1-1,3 grammaa painokiloa kohden, joka tarkoittaa 50-kiloisella henkilöllä 60 grammaa proteiinia päivässä. Riittävän proteiinin saannin voi varmistaa sillä, että nauttii proteiinia jokaisella syömällään aterialla. 

Esimerkkinä kasvisruokavaliota noudattavan henkilön päivän ateriat: aamupalalla puuroa maapähkinävoilla ja raejuustolla/soijajogurtilla, lounaaksi tofua, pastaa sekä kasviksia, välipalaksi smoothie, johon on lisätty soijaproteiinijauhetta, illalliseksi perunaa, soijasuikaleita sekä salaattia ja iltapalaksi ruisleipää kasvisleikkeleellä.

Lopuksi

Soijaproteiini sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja ja melko paljon proteiinia. Se on useimmille ihmisille turvallinen ja terveellinen proteiinin lähde, mutta allergikkojen tulee olla tarkka etenkin kasvipohjaisia valmisteita syödessään. 

Soijaproteiinijauhe on hyvä korvike eläinperäiselle heraproteiinille, joten sille kannattaa ehdottomasti antaa mahdollisuus. 

Usein kysytyt kysymykset:

Sisältääkö soija estrogeeniä?

Monista luonnon kasveista löytyy yhdisteitä, joilla on lieviä estrogeenin kaltaisia vaikutuksia. Soija on yksi tunnetuimmista tällaisista kasveista. Soijan terveellisyydestä on liikkunut vuosikausia erilaisia huhuja ja väitteitä. 

Yksi niistä liittyykin juuri soijan sisältämään estrogeeniin ja sen vaikutuksiin erityisesti poikiin. Sitkeä huhu väittää, että soijan syönti laskisi miesten testosteronitasoa tai jopa lisäisi estrogeenin eli naishormonin tuotantoa. Tutkimuksissa nämä väitteet on kuitenkin kumottu ja soijaa pitäisikin syödä todella valtavia määriä, jotta sen käytöstä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Onko soijapapu terveellistä?

On sikäli, että säännöllisesti syötynä soija saattaa auttaa alentamaan korkeaa verenpainetta ja LD-lipoproteiinia eli ’huonoa’ kolesterolia.

Voiko soijaa syödä joka päivä?

Soijan kohtuullinen käyttö, eli kaksi tai kolme annosta päivässä, on turvallista, eikä kasvata esimerkiksi rintasyöpäriskiä.

Mitkä ruoat sisältävät soijaa?

Soijaa on monissa lihatuotteissa, makkaroissa, suklaassa, jäätelössä, sinapissa, maustekastikkeissa ja aamiaisviljavalmisteissa. Jauhona sitä voidaan käyttää myös leivissä, leivonnaisissa ja kekseissä ja juomissa. Soijasta tehdään myös tofua ja miso-tahnaa.

Saatat pitää myös näistä: