Soijaproteiini

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Soijaproteiini

Esittely

Soijaproteiini on kasvipohjainen proteiini, joka valmistetaan soijapavuista. Se on kasvipohjaisista proteiineista ravintoarvoiltaan lähimpänä eläinperäisiä proteiineja. Soijaproteiinivalmisteita löytyy nykyään kaikkien kauppojen hyllyiltä erilaisissa muodoissa: proteiinijauheet, jogurtit, maidot, tofu, kasvispihvit, jne. Niiden suosio on kasvanut viime vuosina kasvisruokatrendien suosion myötä.

Proteiini

Proteiinit eli valkuaisaineet muodostuvat aminohaposta, jotka ovat ihmiselle välttämättömiä. Niillä on lukuisia tehtäviä kehossa, kuten kudoksien muodostaminen, ravintoaineiden kuljetus sekä hormonien ja entsyymien rakennusaineina oleminen. Energiansaannista noin 10-20% suositellaan olevan proteiinia. Suomalaiset saavat proteiinia yleensä tarpeeksi, mutta kasvipainotteisessa ruokavaliossa proteiinin riittävään saamiseen tulee kiinnittää huomiota. Liian vähäinen proteiinin saanti voi aiheuttaa lihasten heikkenemistä sekä kehon kyvyttömyydensäilyttää lämpöä ja lapsilla kasvun pysähtymisen.

Soijaproteiini

Yleistä

Soijaproteiini valmistetaan soijapavuista. Proteiini valmistetaan soijapaphujauheesta, josta on poistettu papujen kuoret sekä rasva. Näitä kuorittuja sekä rasvattomia soijapapuja jalostetaan kolmeen erilaiseen kaupalliseen tuotteeseen: soijajauhot, isolaatit sekä rikasteet. Soijaproteiini-isolaatteja on käytetty elintarviketeollisuudessa vuodesta 1959 lähtien.

Ravintosisältö

Soijaproteiini sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja ja siinä on kasviproteiineista korkein proteiinipitoisuus, jonka takia soijaproteiini on ravintoainesisällöltään lähimpänä eläinproteiineja. Soijaproteiinivalmisteet sisältävät myös paljon D-vitamiinia, joka vaikuttaa luustoon, verensokeriin sekä mielialaan. Eläinproteiinien korvaaminen soijaproteiinilla vähentää kolesterolin sekä tyydyttyneiden rasvojen määrää kehossa, joka voi vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Käyttö

Soijaproteiinia käytetään monissa kasvipohjaisissa tuotteissa, kuten jogurteissa ja maidoissa, sen korkean proteiinipitoisuuden takia. Myös tofu, tempe, useat kasvispihvit, pyörykät, leikkeleetsekä nakit, ovat soijasta valmistettuja. Näiden lisäksi soijapavut, -rouhe sekä – suikaleet ovat 

nimensä mukaisesti soijaproteiinivalmisteita. Soijaproteiinijauhe on suosittu urheilijoiden keskuudessa, sillä niiden proteiinipitoisuus on jopa 84g proteiinia 100g jauhetta kohden. Soijaproteiinijauhetta voi nauttia sellaisenaan veden kanssa tai lisätä smoothieen, puuroon, jogurttiin tai erilaisiin leivonnaisiin.

Soijaproteiinin huonot puolet

Soijaproteiinista löytyy myös negatiivinen puoli: soija on yleinen allergeeni. Todella monet yllättävätkin elintarvikkeet, kuten leivät, keksit, makkarat, makeiset sekä maustekastikkeet, sisältävät soijaa, joten allergikon tulee olla tarkka, mitä tuotteita käyttää. Etenkin kasvisruokavaliota noudattavalle henkilölle soija-allergia voi aiheuttaa vaikeuksia löytää syötävää kaupan hyllyiltä. Soijaproteiini voi myös vähentää testosteronitasoja. Soijaproteiinit on myös usein geenimuunneltuja, mutta todisteita siitä, että geenimuunneltujen soijaproteiinien syömisestä olisi negatiivisia vaikutuksia ei (vielä) ole.

Vinkkejä riittävään proteiinin saantiin

Ihmisten tulisi saada proteiinia noin 1,1-1,3 grammaa painokiloa kohden, joka tarkoittaa 50-kiloisella henkilöllä 60 grammaa proteiinia päivässä. Riittävän proteiinin saannin voi varmistaa sillä, että nauttii proteiinia jokaisella syömällään aterialla. Esimerkkinä kasvisruokavaliota noudattavan henkilön päivän ateriat: aamupalalla puuroa maapähkinävoilla ja raejuustolla/soijajogurtilla, lounaaksi tofua, pastaa sekä kasviksia, välipalaksi smoothie, johon on lisätty soijaproteiinijauhetta, illalliseksi perunaa, soijasuikaleita sekä salaattia ja iltapalaksi ruisleipää kasvisleikkeleellä.

Lopuksi

Soijaproteiini sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja ja melko paljon proteiinia. Se on useimmille ihmisille turvallinen ja terveellinen proteiinin lähde, mutta allergikkojen tulee olla tarkka etenkin kasvipohjaisia valmisteita syödessään. Soijaproteiinijauhe on hyvä korvike eläinperäiselle heraproteiinille, joten sille kannattaa ehdottomasti antaa mahdollisuus. 

Sirja

Sirja

Kirjoittaessa kehität sekä taitojasi, että tietojasi sekä mielikuvitustasi. Olen aina kirjoittanut, ja se on auttanut minua tutustumaan uusiin puoliin itsessäni sekä lisännyt itsevarmuutta. Tänä päivänä blogien avulla kaikki kirjoitukset ja artikkelit ovat kaikkien saatavilla, jotka haluavat tutustua ja oppia uusia asioita. Haluan herättää keskustelua sekä vaihtaa erilaisia näkemyksiä aiheesta kanssanne, tervetuloa tutustumaan blogiini.

Leave a Replay

Blenderi.fi

Sivuston tarkoitus on vertailla markkinoilla olevia tehosekoittimia ja muita kodin sähkölaitteita. Toivottavasti vertailumme ja taustatyömme auttaa sinua valitsemaan itsellesi sopivimman laitteen ja olet sen käyttöön tyytyväinen.

Viimeisimmät Artikkelit

Tilaa Blenderi.fin uutiskirje